Alla inlägg under mars 2011

Av Blubh - 31 mars 2011 09:30

Två månader har gått, kanske några dagar extra.

Jag räknar inte så noga.

Men jag vet att det var länge sen.

Jag brukade ställa mina skor på skohyllan.

Låta mina fötter möta det kalla golvet.

Och lyssna på skriket som slog mot väggarna.

Det var alltid nya bråk när jag kom.


Jag brukade mötas av leende.

hennes blonda lockar guppade i takt som hon sprang.

Ett glädjerop kom alltid.

Och hon brukade ta min hand,

och be mig leka med henne.

Jag brukade säga nej.

Brukade krama henne och ha henne i mitt knä.

Men att leka med henne,

Det brukade jag stå över.


Jag ångrar det nu,

förstår vad jag gick miste om.

Samvetet plågar mina tankar.

Förlåt lillasyster.

Förlåt för att jag aldrig lekte med dig.

Av Blubh - 29 mars 2011 18:44

Tömde tankarna över pappret.

Lät tagenterna tryckas ner.


Jag gjorde det, 

jag gjorde det igen.


Jag lät hans fingrar smeka mig.

Lät våra nakna kroppar mötas.


Och bilda ett svagt skimmer i mörkret.


Det var så han fick mig att känna mig.


Som ett ljus fångat i en dålig kropp.

Och han fick mig, 

att ljusna.

Bara genom att klä av mig.


Det var mörkt i rummet,

gardinerna nerdragna. 


Och vi låg där i min säng.

Och lät våra läppar mötas.


Det var vackert.

Detta skimmer var så oändligt vackert.


Och när han klädde av mig,

och mina kläder föll till marken.


Då fick han mitt skimmer,

att lysa genom allt mörker som någonsin existerat.


Och jag har förträngt så länge,

att jag är ett ljus fångat i en dålig kropp.


Så jag trott.

Att mitt ljus har slocknat.


Så klä av mig,

låt mitt ljus lysa.

Kyss mig,

så mina kinder brinner.

Och älska mig,

som om jag vore värd all kärlek.


För med dig vill jag aldrig slockna. 

Av Blubh - 25 mars 2011 11:36

Alla pratade om festen i helgen. De skröt om vem som blev fullast. Erika vann den här gången. Tydligen hade Oskar kysst Elin. Men ingen va förvånad. De hade hållit på med varandra så länge. Tiden kanske hade valt att göra det lämpligt just på Kajsas fest. Ingen frågar varför jag inte kom. De vet väl att jag föredrar att vara hemma. Det kanske är dags för en förändring. En sån där, när jag börjar dra mig upp ur min håla och bli den som dricker mest. Kanske är det dags för mig att köpa vodka för hela månadspengen. Eller va det kanske dags att sluta vara en i mängden.  Imorgon, just imorgon ska jag fråga när nästa fest är. För jag ska börja supa, jag ska fan inte sitta hemma med familjen igen och kolla på melodifestivalen. Det börjar räcka med det nu. Tre fredagar i rad är tre fredagar för mycket. Jo, nu börjar det räcka.


Redan dagen efter fick jag höra om Elins fest, jag antar hennes föräldrar skulle åka iväg. Kanske bo på ett hotell en natt, eller träffa en släkting. Det spelade ingen roll, ingen verkade bry sig. Förutom det faktum att Elin är själv hemma. Det är det enda som spelar någon roll i dagens läge. Åh nej, dagens läge… Jag låter redan gammal. Gammal och oskuld, det är det jag är. Peters huvud stack in genom dörren, han möttes av en tyst klass.  Ett papper flyger från en bänk till en annans. Kanske handlar det om festen, eller vem som kan fixa mest sprit. Ibland undrar jag om det är för jag är rädd som jag aldrig smakat. Kanske tror jag att om jag smakar en klunk, blir jag alkis som pappa. Jag antar det är mammas fel. Det är hon som har skrämt upp mig så med alkohol. Det är hon som tjatar om att jag inte får bli som pappa. Men snart är det ändring. Jag orkar inte leva nykter. Det gör mer ont att passa in då.


Fredagen stod vid dörren, och väntade på att bli insläppt. Sekunderna tog längre och längre tid, och släpade sig fram för att ens orka slå om till två. Det va då de va dags. Moa skulle följa med mig hem, vi skulle duscha med hög musik. Och det skulle verka som vi gjorde det här varje helg. Varje detalj, varje ögonfrans skulle ligga rätt. Och när klockan slog åtta, skulle vi redan ha fått i oss en varsin flaska cider. Moas ögon lyste, jag förstår inte hur någon ens kunde förmå sig att kalla henne ful. Hon hade kastanjbruna ögon, fylliga rosa läppar, och hennes kinder va lite sådär smårosiga. Hon hade ofta pösiga kläder, men på henne såg det så normalt ut. Men ändå kunde man se på långt avstånd, att hon inte passade in med de andra. Klockan slog nio och kylan smekte våra kroppar när vi började gå mot Elin. Det var nästan vinter, och det spelade ingen roll vem du frågade. Alla, precis alla. Skulle säga att snön snart skulle ödelägga våra gator. Det tog inte lång tid innan vi stod utanför Elins dörr. Musiken dånade ut ur högtalarna. Och vintertystnaden fylldes av höga skrik och klackar mot ek-golv.


Moa tog fram ett paket Marlboro, invigde kvällen med en cigg. Hennes lungor fylldes med rök, och man såg hur röken blåstes ut, och bildade vågar i luften. Elin kastade upp dörren och hennes ansikte fylldes av ett stort leende när hon fick syn på oss. Elins röst fyllde tomrummet mellan mig och Moa. Hennes föräldrar skulle vara hemma fyra inatt, så då skulle alla vara ute. Bål fanns i köket och det som tog hennes tid. Det som tog längst tid att förklara. Jo, det va vilka killar som man skulle ragga på, vilka som va idioter och vilka man inte ens borde ägna blicka åt.

När vi väl kommit in i värmen, trycktes lukten av sprit in i mig. Två killar spanade mot oss och började snart skratta. Perfekt, jag hade ingen sprit i kroppen och folk skrattade åt mig. Moa såg vad jag tänkte och tog upp en vodka flaska och satte i min hand. Två, tre, sex klunkar fick jag i mig. Och det brände lite svagt i halsen. Underbart.


En kille från skolan la en blick på mig, inte länge. Men tillräckligt för att jag skulle lägga märke till den. Han gick i klassen över mig, Jonas hade jag hört folk skrika efter honom. Snart hade jag fått i mig lagom för att världen skulle snurra runt om mig, han va söt. Inte jätte vacker, men charmig. Moa fastnade i någon killes famn och där satt hon. Som om hon känt honom hela livet. Som om det va det här vi gjorde varje fredag. När jag fick chansen bemötte jag Jonas röst och vi pratade. Om såna saker ingen annan hade lagt märke till, som ingen annan frågat mig om. Han höll om mig ibland och jag tvekade inte. Hans händer låg löst på mina höfter. Om jag då ramlat, då hade det varit självklart, helt självklart att han hjälpt mig upp. Folk började dra sig hemåt, och jag förstod att jag borde gjort detsamma.


Men inte än. Det var något kvar av kvällen, som inte hade möjlighet att försvinna sådär. Jonas tog tag i mig. Han kysste mig och hans händer knäppte sakta upp mitt skärp. Jag kände hur han lyfte upp mig. La mig i soffan och strök undan mitt hår ur ansiktet. Jag vet inte om det va det här jag väntat på, men det måste varit dags nu. Det kändes naturligt ändå. Jag kände hur hans hud smekte min och sakta trängde han sig in i mig. Världen snurrade mer än vanligt och jag fylldes av en otrolig lust att göra saker, jag aldrig förmått mig att ens tänka på. Jonas kysste mig, fortsatte upp och ner. Och hans stönande fyllde mina öron. När han va klar, la han sig bredvid mig. La armen om mig och höll om mig, sådär som om jag faktiskt va hans. Jag drog upp mina byxor smög ut och satte mig i vintermörkret. Det var halvmåne och vackert. Jag har aldrig förstått, hur en halvmåne kan se så vacker ut. Jag menar, den är trots allt halv. Och om den varit hel, hade den gjort så mycket större verkan. Den hade kanske inte sett så ensam ut.


Jag lät röken fylla mina lungor och blåste sakta ut. Allt va så vackert inatt, antingen såg jag allt med nya ögon. Eller så hade världen förnyats just inatt. Det blåste kyligt och jag drog kappan närmare mig. Vinden viskade ramsor i mitt öra och ciggen började gå mot sitt slut. Jag drog in röken i mina lungor en sista gång, knäppte kappan och drog fötterna med mig hemåt. Det kändes som jag gick i en evighet och vodkan var på väg upp ur halsen. Bilar körde förbi, utan en aning om denna natt. Dom tror det är en natt som alla andra, och ingen kan ana, ingen kan förmå sig att förstå.

Att inatt,


Första gången jag älskade med Jonas.

Började någonting växa inom mig.

Och jag kallar den här lusten Jessika.   

Av Blubh - 23 mars 2011 16:56

Tiden drog sig in.

Sanningen skulle fram brukade han säga.

Jag skulle sitta där med näsan i bordet och undra,

om dom trodde på allt han sa.

Om dom faktiskt trodde att jag brukade skrika.

Alla dom där orden, som ingen vågat lägga i munnen.


Dom kanske litade på hans ord.

På att min sanning va fel.

Det kanske va så dom uppfattade mig, 

som en tonåring istött massa lögner. 

Och även om jag sa att jag gjorde mitt bästa.

Skulle dom se ledset på mig och säga, 

att det faktiskt inte räckte.


Allvarliga blickar, 

sanningsfulla svar.

Skakande händer,

dunkar i ansiktet.

Lavetter och svek.

Jag hatar utvecklings-samtal.

Av Blubh - 20 mars 2011 14:37
Lisa ekdahl- uppe blande träden 
Nu vill jag bara sitta här där fåglarna bo
Allt det du gett mig vill jag dra isär
Allt det du söndrat vill jag vårda här
Klättrar jag uppåt mot himlens höjd
Hör jag inte när du är missnöjd
Jag ser att du talar om jag tittar ner
Men hör inte längre vad du vill mig
Din mun kanske rör sig men vad rör det mig
Jag hör inte vad du säger till mig
 Så glöm vem jag var för jag finns inte mer
Jag kan men jag vill aldrig mer klättra ner
Låt mig bara vara, låt mig tiga still
Jag kan ändå aldrig bli som du vill 


Av Blubh - 19 mars 2011 19:16

Förlåt pappa.

Förlåt för att jag ringde på din födelsedag.

Du lät så besvärad att behöva ta mitt samtal.

Du verkade inte uppskatta mina frågor.

Och jag förstår dig så väl.


Men snälla pappa, du får inte klandra mig.

Du lärde mig att dansa din dans.

Och förlåt pappa.

Förlåt, men jag måste få dansa ensam.


Nu ska jag låta dig va.

Ge dig en chans att dansa vidare.

Jag är ledsen att jag inte kom på besök.

Det var ju trots allt din födelsedag.

Men du kom aldrig på min.

Och pappa, det här är något du aldrig kommer förstå.

Men jag hatar att jag älskar dig så.

Av Blubh - 17 mars 2011 09:47

Och Peter kysste Elin.

På festen igår kväll.

Medans Kajsas armar.

Låg tätt intil Kaspers kropp.

Och Annas armar,

smekte Sebastians rygg.

Så vem va jag.

Bland alla dessa kyssar.

Och alla dessa smekande kroppar.

Jo, jag va.

Jag va någon helt annanstans.

Ute på balkongen.

Med Gustav.

Och hans armar låg runt mig.

Jag visste inte om han älskade mig.

Det visste nog ingen av oss.

Fast för stunden.

För stunden va det okej.

Det spelade ingen roll.

Just då.

Var jag ju i närheten av bli älskad.

Vad mer kunde jag begära?

Av Blubh - 16 mars 2011 07:21

Och viruset börjar i magen.

Sprider sig genom hela kroppen.

Och lämnar inte en kroppsdel oberörd.

Hela kroppen skakar,

fylls av en oändlig glädje.


Det är sommar snart.

Det är det alla säger.

Kanske när regnet dragit förbi.

Kan jag tro dom.

Eller när snön tynar bort helt.

Kanske jag litar på dom.


Men inte nu,

inte än.

Viruset håller mig kvar.

Det håller mig kvar i den här vinterkylan.

Ovido - Quiz & Flashcards